10e dag van Rovaniemi naar Inari - Reisverslag uit Inari, Finland van Peter Wisgerhof - WaarBenJij.nu 10e dag van Rovaniemi naar Inari - Reisverslag uit Inari, Finland van Peter Wisgerhof - WaarBenJij.nu

10e dag van Rovaniemi naar Inari

Door: Piet

Blijf op de hoogte en volg Peter

24 Juli 2016 | Finland, Inari

Rond 9:30 vertrokken naar de Echte poolcirkel waar de echte kerstman in de zomer kantoor houdt Santa Claus village aan de E75 een 10 km noord van Rovaniemi. We hadden geluk, hij was thuis maar hebben de kindertjes maar voor laten gaan. Tov 18 jaar geleden verder vercommercialiseerd. Een mooi moment voor Piet was dat hij weer een KAFI caravan zag en er meteen mee op de foto wilde. Natuurlijk souvenirs gekocht en uiteindelijk toch maar besloten geenrendiervel van EUR 250 te kopen om voor de open haard te leggen. 'T Was overigens met 27 graden warm genoeg. Na aldaar koffie genuttigd te hebben doorgereden in de richting van Inari maar zijn gestopt in Sodankylå, waar we een oud Lappen kerkje dat Piet nog wist te hebben bezocht ( uit 1698, geheimzinnig hout opgetrokken (roken verboden). In de 17e eeuw trokken de Sami's (de Lappen) met sledehonden en rendieren en drijvende tipi's naar de kerk. Na dit culturele hoogstandje voor ons door naar Inari. Eindelijk rendieren gespot die keurig met ons meeliepen ofwel op de weg danwel in de berm en ons de weg naar de Noordkaap wezen. Op camping Uruniemi heel slechte WiFi en niet stabiel, vandaar vertraging van dit verlag. Samen met Peter op een bankje aan hebbend van de steiger gezeten en de zonsondergang bewonderd. Voor de gelegenheid heeft Piet een gericht aan zijn rijke arsenaal toegevoegd "Lapse kaas schotel" een aanrader!. Tot plm 01:00 genoten van de zon die niet onder ging. De eerste midzomernacht waarbij het gewoon licht bleef, een heel aparte gewaarwording.