Dag 22 Trollstigveien en Geirangerfjord - Reisverslag uit Skåbu, Noorwegen van Peter Wisgerhof - WaarBenJij.nu Dag 22 Trollstigveien en Geirangerfjord - Reisverslag uit Skåbu, Noorwegen van Peter Wisgerhof - WaarBenJij.nu

Dag 22 Trollstigveien en Geirangerfjord

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

03 Augustus 2016 | Noorwegen, Skåbu

Als je denkt dat je nu alle hoogtepunten (letterlijk en figuurlijk) van Scandinavië wel gelezen hebt adviseer ik iets anders te gaan doen... Wat je dan mist is dat we vanmorgen om 07:30 de camperdeur open deden en een prachtige blauwe hemel zagen met een rand bewolking langs de bergen...schitterend, zeker als je bedenkt dat na 2 dagen regen en aankomst in Andalsnes met flinke regen en zware bewolking gepaard ging. Komaan Piet we gaan gelijk op pad... Piet nog nauwelijks droog van de douche wist niet wat hem overkwam....en ontbijt dan? Doen we boven op het plateau als we de Trollstigveien hebben gereden. De must do bergpas met 11 haarspeldbochten, waar 2 Campers elkaar niet kunnen passeren, laat staan een passeermove van 2 autobussen. We hadden de avond tevoren nog naar YouTube gekeken hoe het op die trollen weg aan toegaat (leuk om eens te kijken...maar niet goed als je berg niet goed op durft te rijden). We vertrokken al om 08:30 en ik denk dat we om 09:30 boven waren en het uitzicht onderweg omhoog en boven was werkelijk fenomenaal. Van bovenaf kon je de hele weg van beneden naar boven zien incl de 11 haarspeldbochten en het gewurm tussen stijgend en dalend verkeer wat je van bovenaf al aan zag komen, maar bestuurders kennelijk niet. Werkelijk schitterend. Omdat we vroeg waren hadden we (gelukkig) maar 1 personenauto als tegenligger. Boven eerst alle denkbare foto's en filmpjes gemaakt en daarna ontbeten en daarna weer terug naar de "preekstoel". Na alles op ons ingewerkt te hebben zijn we rond 12:00 verder gegaan richting Geirangerfjord. Met een vlotte 3 veerboten sterke bezetting de overtocht van Linge naar Eidsdal gemaakt en een snelle lunch naar binnen gewerkt. Vanaf een hooggelegen parkeerplaats een schitterend uitzicht over het Geirangerfjord (zie foto's). Alweer adembenemend mooi. Voor deze redelijk ervaren camperchauffeur (met busrijbewijs) begon toen het echte werk... Afdaling naar Geiranger en vervolgens na Geiranger weer omhoog de bergen in (zoon Robbert had me al gewaarschuwd voor die klim, die hij met racefiets had bedwongen ....hadden wij vandaag geen tijd voor...). Ik dacht dat Trollstigveien veel bochten had, maar daar ben ik later wel anders over gaan denken. Maar bovenal een schitterende tocht, die we niet snel zullen vergeten. Op verzoek van broer Gerhard-Paul ook nog een Noorse camping opgezocht met een Nederlandse eigenaar waar we om 19:00 aankwamen: Camping Skåbu Hyttegrend. Al met al de langste reisdag tot nu toe (10,5 uur) maar werkelijk een supermooie en dat weer dat ons vandaag weer gegund werd, we hebben er zo ontzettend mee gemazzeld, eerst al op de Nordkapp, daarna op de Lofoten, vervolgens weer op de Trollstigveien en Geiranger fjord.... Hoeveel geluk kan iemand hebben. Zeker als je bedenkt dat het vanmorgen 09:30, donderdag 4 aug weer zwaarbewolkt is...maar droog... Rustdag in Skåbu...ff de was doen en chillen (vannacht 5 gr)

PS DANK VOOR ALLE LEUKE REAKTIES OP ONS REISBLOG